Segle XII
- Fira anual de Cabanes
- Un cas similar pot ser el de la fira anual del lloc de Cabanes, a l’oest de la vila de Peralada, fundada l’any 1188 pel vescomte Dalmau de Rocabertí amb l’autorització del rei Alfons el Cast, i que funcionava l’any 1231 tal com ens consta pels protocols del notari de la ciutat de Vic.
- La fira no va arribar al segle de vida, el 1270, Jaume I va autoritzar al vescomte Gausfred de Rocabertí suprimir la fira de Cabanes i fundar-ne una de nova a Peralada que se celebraria durant 8 dies, al setembre, dues setmanes després de la Nativitat de Maria.
- A: Farias Zurita, Víctor. El mas i la vila a la Catalunya medieval. Els fonaments d’una societat senyorialitzada (segles XI-XIV). València : Universitat de València, 2009. Pàg. 286-288